Strzeżony ośrodek lub areszt dla cudzoziemców
W niektórych przypadkach cudzoziemiec może zostać umieszczony w strzeżonym ośrodku dla cudzoziemców (SODC) lub areszcie dla cudzoziemców (ADC). Czym zatem jest SODC oraz ADC i jaka jest między nimi różnica?
Wstęp
SODC jest placówką, w której cudzoziemiec przebywa w trakcie postępowania deportacyjnego lub udzielenia ochrony międzynarodowej. Z kolei ADC jest placówką, w której umieszcza się wyłącznie osoby, które nie podporządkowują się zasadom pobytu obowiązującym SODC.
Warunki pobytu w SODC są bardziej przyjazne niż w ADC. Jak raportował Rzecznik Praw Obywatelskich: ,,Warunki bytowe w wizytowanym areszcie wykazują wiele analogii do warunków zakładów karnych typu zamkniętego, a nawet oddziałów dla więźniów uznanych za niebezpiecznych… Także panujący w areszcie reżim jest znacznie surowszy niż reżim strzeżonego ośrodka. Dotyczy to zwłaszcza konieczności przebywania przez cudzoziemców w celi przez większą część dnia, ograniczonej możliwości spędzania czasu na świeżym powietrzu czy dostępu do dodatkowych aktywności’’.
Przesłanki umieszczenia w SODC
Art. 398 i art. 398a ustawy o cudzoziemcach (dalej: uoc) zawiera następujące przesłanki umieszczenia cudzoziemca w SODC:
1) istnieje prawdopodobieństwo wydania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu bez określenia terminu dobrowolnego wyjazdu i wymagają tego względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2) wydano decyzję o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu bez określenia terminu dobrowolnego wyjazdu i istnieje konieczność zabezpieczenia jej wykonania, a wymagają tego względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.
3) istnieje konieczność zabezpieczenia przekazania cudzoziemca do państwa trzeciego na podstawie umowy międzynarodowej o przekazywaniu i przyjmowaniu osób, a jego natychmiastowe przekazanie do tego państwa nie jest możliwe, lub
4) cudzoziemiec nie opuścił terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie określonym w decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, a natychmiastowe wykonanie tej decyzji nie jest możliwe lub
5) istnieje konieczność zabezpieczenia przekazania cudzoziemca zgodnie z art. 28 rozporządzenia 604/2013, jeżeli istnieje znaczne prawdopodobieństwo jego ucieczki, a natychmiastowe przekazanie do innego państwa członkowskiego nie jest możliwe, lub
6) istnieje konieczność zabezpieczenia przekazania cudzoziemca do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej na podstawie umowy międzynarodowej o przekazywaniu i przyjmowaniu osób, a natychmiastowe przekazanie do tego państwa nie jest możliwe.
Umieszczenie w SODC lub ADC jest może być stosowane tylko w ustawowo określonych przypadkach. Każdorazowo należy zważyć, czy wobec cudzoziemca nie mogą zostać zastosowane mniej dolegliwe środki nieizolacyjne, w szczególności:
1) obowiązek zgłaszania się w określonych odstępach czasu do wskazanego organu Straży Granicznej,
2) wpłata zabezpieczenia pieniężnego w określonej wysokości, nie niższej niż dwukrotność minimalnego wynagrodzenia przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
3) przekazania dokumentu podróży do depozytu wskazanemu organowi,
4) zamieszkiwania w miejscu wyznaczonym.
Zakończenie
Jeżeli bliska Ci osoba trafiła do strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców lub do aresztu dla cudzoziemców skontaktuj się z nami jak najszybciej. Bezzwłocznie podejmiemy niezbędne działania w celu jej uwolnienia!
Realizując obowiązek informacyjny wynikający z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), uprzejmie informuję, że:
- Administratorem danych osobowych Klientów jest Piotr Wójcik, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą Adwokat Piotr Wójcik z siedzibą w Warszawie przy ul. Zygmunta Hübnera 5 lok. 102, NIP: 5311722146, REGON: 529401146.
- Kontakt z Administratorem danych jest możliwy pod adresem e-mail: biuro@adwpw.pl pod numerem telefonu +48 690 911 467 lub pisemnie na adres siedziby Administratora.
- Kategoria przetwarzanych danych osobowych to w szczególności: imiona, nazwisko, nazwa, adres, PESEL, NIP, adres e-mail, numer telefonu, data urodzenia, nr i seria dokumentu tożsamości.
- Podanie danych osobowych przez Klienta w związku z zawieraną umową o świadczenie usług prawnych jest dobrowolne, ale konieczne do zawarcia i wykonania tej umowy.
- Dane podane przez Klienta w związku z zawartą umową o świadczenie usług prawnych będą przetwarzane w celu zawarcia i wykonania tej umowy – podstawę prawną przetwarzania danych stanowi niezbędność przetwarzania danych do zawarcia i wykonania umowy, której stroną jest Klient (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
- Ponadto dane Klienta będą przetwarzane w celu realizacji przez Administratora obowiązków wynikających z przepisów podatkowych – podstawę prawną przetwarzania danych stanowi wypełnianie obowiązku prawnego spoczywającego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit c RODO w zw. z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa, ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).
- Ewentualnie dane Klienta mogą być przetwarzane w celu dochodzenia roszczeń związanych z zawartą z nim umową lub obrony przed takimi roszczeniami – wówczas podstawę prawną przetwarzania danych stanowi niezbędność przetwarzania do realizacji prawnie uzasadnionego interesu Administratora, którym jest możliwość dochodzenia roszczeń i obrony przed roszczeniami (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Adwokaci korzystają z wyłączeń przewidzianych w RODO m.in. z uwagi na obowiązek dochowania tajemnicy zawodowej oraz ze względu na konieczność ustalenia, dochodzenia lub obrony praw i roszczeń Klienta.
- Dane Klienta będą przechowywane do czasu przedawnienia roszczeń wynikających z umowy o świadczenie usług prawnych lub do czasu wygaśnięcia obowiązku przechowywania danych wynikającego z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności obowiązku przechowywania dokumentów księgowych i podatkowych (w zależności, od tego, które z w/w zdarzeń nastąpi później). W przypadku nie zawarcia umowy o świadczenie usług doradztwa prawnego dane Klienta będą przetwarzane do czasu zakończenia wymiany korespondencji.
- Dane Klienta mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Administratora, na podstawie umowy zawartej z Administratorem i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora (np. biuro rachunkowe, firma hostingowa, dostawca oprogramowania itd.). Dane mogą być także przekazywane do sądów, organów administracji publicznej, mediatorów oraz innych podmiotów publicznych i prywatnych – jeżeli będzie to niezbędne dla prawidłowej realizacji usługi doradztwa prawnego.
- Dane Klienta nie będą przekazywane do odbiorców znajdujących się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, chyba że będzie to niezbędne dla prawidłowej realizacji usługi doradztwa prawnego. Podstawą prawną przekazania danych będzie wówczas jego niezbędność do wykonania zawartej z Klientem umowy o świadczenie usług doradztwa prawnego.
- Klientowi przysługuje prawo do dostępu do swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania. W zakresie, w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych Klienta jest przesłanka prawnie uzasadnionego interesu Administratora, Klientowi przysługuje prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych osobowych. W zakresie w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych Klienta jest zgoda, Klient ma prawo jej wycofania, przy czym wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. W zakresie, w jakim dane Klienta są przetwarzane w celu zawarcia i wykonania umowy lub przetwarzane na podstawie zgody – Klientowi przysługuje także prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od Administratora danych osobowych Klienta w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego, które następnie Klient może przesłać innemu Administratorowi danych. Klientowi przysługuje również prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna, że przetwarzanie danych odbywa się w sposób niezgodny z prawem. W celu skorzystania z powyższych uprawnień należy skontaktować się z Administratorem.
- W związku z przetwarzaniem danych osobowych, decyzje dotyczące Klienta nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka).