Formy prowadzenia działalności gospodarczej przez cudzoziemców w Polsce
Cudzoziemcy coraz częściej zamierzają prowadzić działalność gospodarczą w Polsce. Z tego względu warto pamiętać, że w tym zakresie obowiązują ograniczenia co do formy prawnej takiej działalności. Jakie są to ograniczenia i kogo one nie dotyczą?
Ograniczenia
Co do zasady, obywatele krajów nienależących do UE (oraz niebędących członkami rodziny obywateli UE) nie mają możliwości prowadzenia biznesu w formie:
- jednoosobowej działalności gospodarczej,
- spółki jawnej
- spółki partnerskiej.
Tacy cudzoziemcy mogą natomiast prowadzić działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prostej spółki akcyjnej oraz spółki akcyjnej.
Wyjątki
Istnieją jednak wyjątki, kiedy nawet obywatele w/w krajów pozaunijnych będą mieli prawo prowadzić biznes na takich samych warunkach, jak obywatele polscy. Katalog takich osób zawiera artykuł 4 ustęp 2 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Są to cudzoziemcy:
- posiadający zezwolenie na pobyt stały;
- posiadający zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
- posiadający zezwolenie na pobyt czasowy w celu kształcenia na uniwersytecie;
- posiadający zezwolenie na pobyt czasowy w celu prowadzenia badań naukowych;
- posiadający zezwolenie na pobyt czasowy w celu połączenia się z rodziną;
- których pobyt czasowy w celu wykonywania badań naukowych się zakończył, a chcą dalej pracować w Polsce lub prowadzić tu biznes;
- posiadający status uchodźcy;
- posiadający ochronę uzupełniającą (w tym UKR PESEL);
- posiadający zgodę na pobyt ze względów humanitarnych lub zgodę na pobyt tolerowany;
- posiadający zezwolenie na pobyt czasowy i zarazem będącymi małżonkami obywateli polskich;
- posiadający zezwolenie na pobyt czasowy w celu prowadzenia działalności gospodarczej;
- posiadający Kartę Polaka.
Podsumowanie
Jeżeli masz pytania odnośnie wyboru formy działalności gospodarczej w Polsce i nie wiesz od czego zacząć to skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci wybrać dopasowaną do Twoich potrzeb formę biznesu, uwzględniając cel oraz koszty, z którymi wiąże się dana działalność. Doradzimy także optymalną pod względem podatkowym oraz ekonomicznym strategię dla prowadzenia biznesu i przeprowadzimy przez żmudny proces rejestracji działalności.
Realizując obowiązek informacyjny wynikający z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), uprzejmie informuję, że:
- Administratorem danych osobowych Klientów jest Piotr Wójcik, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą Adwokat Piotr Wójcik z siedzibą w Warszawie przy ul. Zygmunta Hübnera 5 lok. 102, NIP: 5311722146, REGON: 529401146.
- Kontakt z Administratorem danych jest możliwy pod adresem e-mail: biuro@adwpw.pl pod numerem telefonu +48 690 911 467 lub pisemnie na adres siedziby Administratora.
- Kategoria przetwarzanych danych osobowych to w szczególności: imiona, nazwisko, nazwa, adres, PESEL, NIP, adres e-mail, numer telefonu, data urodzenia, nr i seria dokumentu tożsamości.
- Podanie danych osobowych przez Klienta w związku z zawieraną umową o świadczenie usług prawnych jest dobrowolne, ale konieczne do zawarcia i wykonania tej umowy.
- Dane podane przez Klienta w związku z zawartą umową o świadczenie usług prawnych będą przetwarzane w celu zawarcia i wykonania tej umowy – podstawę prawną przetwarzania danych stanowi niezbędność przetwarzania danych do zawarcia i wykonania umowy, której stroną jest Klient (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
- Ponadto dane Klienta będą przetwarzane w celu realizacji przez Administratora obowiązków wynikających z przepisów podatkowych – podstawę prawną przetwarzania danych stanowi wypełnianie obowiązku prawnego spoczywającego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit c RODO w zw. z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa, ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).
- Ewentualnie dane Klienta mogą być przetwarzane w celu dochodzenia roszczeń związanych z zawartą z nim umową lub obrony przed takimi roszczeniami – wówczas podstawę prawną przetwarzania danych stanowi niezbędność przetwarzania do realizacji prawnie uzasadnionego interesu Administratora, którym jest możliwość dochodzenia roszczeń i obrony przed roszczeniami (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Adwokaci korzystają z wyłączeń przewidzianych w RODO m.in. z uwagi na obowiązek dochowania tajemnicy zawodowej oraz ze względu na konieczność ustalenia, dochodzenia lub obrony praw i roszczeń Klienta.
- Dane Klienta będą przechowywane do czasu przedawnienia roszczeń wynikających z umowy o świadczenie usług prawnych lub do czasu wygaśnięcia obowiązku przechowywania danych wynikającego z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności obowiązku przechowywania dokumentów księgowych i podatkowych (w zależności, od tego, które z w/w zdarzeń nastąpi później). W przypadku nie zawarcia umowy o świadczenie usług doradztwa prawnego dane Klienta będą przetwarzane do czasu zakończenia wymiany korespondencji.
- Dane Klienta mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Administratora, na podstawie umowy zawartej z Administratorem i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora (np. biuro rachunkowe, firma hostingowa, dostawca oprogramowania itd.). Dane mogą być także przekazywane do sądów, organów administracji publicznej, mediatorów oraz innych podmiotów publicznych i prywatnych – jeżeli będzie to niezbędne dla prawidłowej realizacji usługi doradztwa prawnego.
- Dane Klienta nie będą przekazywane do odbiorców znajdujących się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, chyba że będzie to niezbędne dla prawidłowej realizacji usługi doradztwa prawnego. Podstawą prawną przekazania danych będzie wówczas jego niezbędność do wykonania zawartej z Klientem umowy o świadczenie usług doradztwa prawnego.
- Klientowi przysługuje prawo do dostępu do swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania. W zakresie, w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych Klienta jest przesłanka prawnie uzasadnionego interesu Administratora, Klientowi przysługuje prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych osobowych. W zakresie w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych Klienta jest zgoda, Klient ma prawo jej wycofania, przy czym wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. W zakresie, w jakim dane Klienta są przetwarzane w celu zawarcia i wykonania umowy lub przetwarzane na podstawie zgody – Klientowi przysługuje także prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od Administratora danych osobowych Klienta w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego, które następnie Klient może przesłać innemu Administratorowi danych. Klientowi przysługuje również prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna, że przetwarzanie danych odbywa się w sposób niezgodny z prawem. W celu skorzystania z powyższych uprawnień należy skontaktować się z Administratorem.
- W związku z przetwarzaniem danych osobowych, decyzje dotyczące Klienta nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka).