Nadanie obywatelstwa polskiego a uznanie za obywatela polskiego
Droga do uzyskania obywatelstwa polskiego nie jest łatwa. Aby zminimalizować ryzyko i zaoszczędzić czas należy już na wstępie wybrać odpowiednią strategię: nadanie obywatelstwa polskiego albo uznanie za obywatela polskiego Jakie są wady i zalety każdego z tych rozwiązań?
Nadanie obywatelstwa polskiego
Zalety
- Nie masz obowiązku spełnienia jakichkolwiek warunków. Wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego rozpatruje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. W tym zakresie nie masz żadnych wymogów które musisz spełnić, żeby otrzymać obywatelstwo polskie. Oznacza to, że możesz w ogóle nie zamieszkiwać na terytorium Polski i nadal mieć prawo do złożenia wniosku.
Wady
- Postępowanie o nadanie obywatelstwa polskiego cechuje się pełną uznaniowością. Oznacza to, że postanowienie o nadaniu obywatelstwa polskiego zależy wyłącznie od Prezydenta.
- Brak ustawowo określonego czasu rozpatrzenia sprawy. Z naszej praktyki wynika, że postępowanie o nadanie obywatelstwa polskiego co do zasady trwa około 2-3 lat. Taki czas oczekiwania na rozstrzygnięcie jest znacząco dłuższy niż w przypadku wniosku o uznanie za obywatela polskiego.
- Brak możliwości wniesienia środków ponaglających w celu przyspieszenia postępowania. Nie masz prawa do wniesienia ponaglenia czy też skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie sprawy.
- Brak możliwości wniesienia odwołania. W przypadku odmowy nie przysługuje żaden środek odwoławczy.
Uznanie za obywatela polskiego
Zalety
- Ustawowo określony czas rozpatrzenia sprawy. Sprawa o uznanie za obywatela polskiego powinna być załatwiona w ciągu miesiąca, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w ciągu dwóch miesięcy. Z naszej praktyki wynika jednak, że postępowanie o uznanie za obywatela polskiego trwa zazwyczaj około 6 miesięcy. Taki czas oczekiwania jest wciąż nieporównywalnie mniejszy niż w przypadku postępowania o nadanie obywatelstwa polskiego przez Prezydenta, którego nie wiążą żadne terminy ustawowe.
- Określone warunki ustawowe przy spełnieniu których możesz liczyć na uznanie za obywatela polskiego. Warunki te są różne dla określonych podstaw prawnych występowania o uznanie za obywatela polskiego.
- Możliwość zaskarżenia decyzji. Jeżeli dostałeś decyzję odmowną w sprawie o uznanie za obywatela polskiego to masz prawo do wniesienia odwołania do organu właściwego, którym w tym przypadku jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Możliwość wniesienia ponaglenia oraz skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie sprawy. Organ jest zobowiązany rozpatrzyć twoje ponaglenie i wydać odpowiednie postanowienie.
Wady
- Warunek nieprzerwanego pobytu na terytorium Polski. Dla każdej podstawy prawnej ta liczba lat się różni w granicach od roku do nawet 10 lat nieprzerwanego i legalnego pobytu. Z tego względu, aby ubiegać się o uznanie za obywatela polskiego musisz spełnić określony wymóg i uprawdopodobnić to przedłożeniem stosownych dokumentów.
Podsumowanie
Reasumując, uznanie za obywatela polskiego jest drogą bardziej przewidywalną niż w przypadku nadania obywatelstwa polskiego. Nie zawsze jednak zachodzą przesłanki do skorzystania z tej bardziej przewidywalnej możliwości. To właśnie dlatego wybór odpowiedniej strategii jest tak istotny.
Jeżeli chcesz ubiegać się o obywatelstwo polskie i masz jakiekolwiek pytania to skontaktuj się z nami! Wyjaśnimy wszelkie wątpliwości, pomożemy we wszystkich formalnościach i przeprowadzimy przez cały proces.
Realizując obowiązek informacyjny wynikający z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), uprzejmie informuję, że:
- Administratorem danych osobowych Klientów jest Piotr Wójcik, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą Adwokat Piotr Wójcik z siedzibą w Warszawie przy ul. Zygmunta Hübnera 5 lok. 102, NIP: 5311722146, REGON: 529401146.
- Kontakt z Administratorem danych jest możliwy pod adresem e-mail: biuro@adwpw.pl pod numerem telefonu +48 690 911 467 lub pisemnie na adres siedziby Administratora.
- Kategoria przetwarzanych danych osobowych to w szczególności: imiona, nazwisko, nazwa, adres, PESEL, NIP, adres e-mail, numer telefonu, data urodzenia, nr i seria dokumentu tożsamości.
- Podanie danych osobowych przez Klienta w związku z zawieraną umową o świadczenie usług prawnych jest dobrowolne, ale konieczne do zawarcia i wykonania tej umowy.
- Dane podane przez Klienta w związku z zawartą umową o świadczenie usług prawnych będą przetwarzane w celu zawarcia i wykonania tej umowy – podstawę prawną przetwarzania danych stanowi niezbędność przetwarzania danych do zawarcia i wykonania umowy, której stroną jest Klient (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
- Ponadto dane Klienta będą przetwarzane w celu realizacji przez Administratora obowiązków wynikających z przepisów podatkowych – podstawę prawną przetwarzania danych stanowi wypełnianie obowiązku prawnego spoczywającego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit c RODO w zw. z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa, ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).
- Ewentualnie dane Klienta mogą być przetwarzane w celu dochodzenia roszczeń związanych z zawartą z nim umową lub obrony przed takimi roszczeniami – wówczas podstawę prawną przetwarzania danych stanowi niezbędność przetwarzania do realizacji prawnie uzasadnionego interesu Administratora, którym jest możliwość dochodzenia roszczeń i obrony przed roszczeniami (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Adwokaci korzystają z wyłączeń przewidzianych w RODO m.in. z uwagi na obowiązek dochowania tajemnicy zawodowej oraz ze względu na konieczność ustalenia, dochodzenia lub obrony praw i roszczeń Klienta.
- Dane Klienta będą przechowywane do czasu przedawnienia roszczeń wynikających z umowy o świadczenie usług prawnych lub do czasu wygaśnięcia obowiązku przechowywania danych wynikającego z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności obowiązku przechowywania dokumentów księgowych i podatkowych (w zależności, od tego, które z w/w zdarzeń nastąpi później). W przypadku nie zawarcia umowy o świadczenie usług doradztwa prawnego dane Klienta będą przetwarzane do czasu zakończenia wymiany korespondencji.
- Dane Klienta mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Administratora, na podstawie umowy zawartej z Administratorem i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora (np. biuro rachunkowe, firma hostingowa, dostawca oprogramowania itd.). Dane mogą być także przekazywane do sądów, organów administracji publicznej, mediatorów oraz innych podmiotów publicznych i prywatnych – jeżeli będzie to niezbędne dla prawidłowej realizacji usługi doradztwa prawnego.
- Dane Klienta nie będą przekazywane do odbiorców znajdujących się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, chyba że będzie to niezbędne dla prawidłowej realizacji usługi doradztwa prawnego. Podstawą prawną przekazania danych będzie wówczas jego niezbędność do wykonania zawartej z Klientem umowy o świadczenie usług doradztwa prawnego.
- Klientowi przysługuje prawo do dostępu do swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania. W zakresie, w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych Klienta jest przesłanka prawnie uzasadnionego interesu Administratora, Klientowi przysługuje prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych osobowych. W zakresie w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych Klienta jest zgoda, Klient ma prawo jej wycofania, przy czym wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. W zakresie, w jakim dane Klienta są przetwarzane w celu zawarcia i wykonania umowy lub przetwarzane na podstawie zgody – Klientowi przysługuje także prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od Administratora danych osobowych Klienta w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego, które następnie Klient może przesłać innemu Administratorowi danych. Klientowi przysługuje również prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna, że przetwarzanie danych odbywa się w sposób niezgodny z prawem. W celu skorzystania z powyższych uprawnień należy skontaktować się z Administratorem.
- W związku z przetwarzaniem danych osobowych, decyzje dotyczące Klienta nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka).